Sunday, April 05, 2009

Aduhai Pilihanraya……

Penulis melihat senario dan gelagat para politikus bagi menghadapi 3 pilihanraya kecil yang dijalankan serentak iaitu di Parlimen Bukit Gantang (Perak), Dun Batang Ai (Sarawak) dan Dun Bukit Selambau ( Kedah). Penulis merasakan pilihanraya kecil kali ini begitu memberi tekanan terhadap parti pemerintah iaitu Barisan Nasional dan sangat memberikan kekuatan terhadap parti oposisi iaitu Pakatan Rakyat. Bagi penulis, sudah tiba waktunya BN menerima hakikat bahawa rakyat Malaysia kini bukanlah rakyat yang menerima bulat-bulat tentang sesuatu isu tetapi rakyat Malaysia kini adalah rakyat penilai.

Namun apa yang menariknya mengenai ketiga-tiga pilihraya kecil ini adalah bagi penulis, BN masih menggunakan taktik dan strategi lama sekitar 1970-an. Media yang digunakan untuk mengaut keuntungan politik sebenarnya senjata lama yang telah hilang ketajamannya. Kalau tajam pun, ia tidak dapat menghiris walau sebiji bawang pun!. BN masih merasakan bahawa media yang menjadi senjatanya dahulu adalah senjata kuat yang dapat mempengaruhi hati rakyat. Ia sebenarnyaadalah ibarat senjata makan tuan. Penggunaan media yang melampau dan terlalu memburukkan oposisi sehinggakan dalam media kerajaan tidak mengatakan dan menceritakan langsung mengenai parti lawan. Ibarat hanya BN sahaja yang bertanding bagi ketiga-tiga kawasan tersebut. Media kerajaan menceritakan bahawa BN lah parti politik yang suci, benar dan maksum tanpa melakukan sebarang kesalahan. Malah BN lah parti yang membela dan berjiwa rakyat, sehinggakan untuk beranding pun terpaksa meminta restu rakyat. Inilah taktik lama yang sering digunakan dalam seantero zaman dalam menghadapi pilihanraya.

Penulis agak terkilan apabila diwar-warkan oleh media kerajaan akan isteri calon BN iaitu S. Ganesan di Bukit Salambau yang boleh berbahasa Cina untuk membantu suaminya berkempen tetapi tidak memberikan focus ‘ORANG MELAYU’ yang boleh bercakap cina, tamil, Inggeris iaitu DS. Ir. Nizar dek kerana beliau calon Parti pembangkang!. Kehebatan media kerajaan yang terlalu mempromosikan parti BN menyebabkan rakyat dapat menilai akan ketidakadilan dan kerakusan media kerajaan BN.

Menyentuh Perhimpunan agung UMNO, ianya ibarat drama kerajaan yang memberikan signal bahawa sejurus sahaja perhimpunan tamat maka pilihanraya bermula supaya kehilangan tuah Tun Abdullah dalam beberapa sesi pilihanraya ini akan tamat. Perlantikan Najib dan undurnya Tun Abdullah adalah bagi mengembalikan tuah Tun Pak Lah pada PRU 11. Lihatlah sahaja setelah tampuk pemerintahan Negara diserahkan kepada Pak Lah, maka keputusan PRU 11 begitu cemerlang sehinggakan Kelantan hampir jatuh ke tangan BN. BN merasakan perubahan tampuk pemerintahan ini akan memberikan kelebihan kepada mereka dalam pilihanraya ini. Kita sama-sama tunggu dan lihat, adakah tuah Najib sama dengan tuah Tun Abdullah pada malam esok.

Kehadiran Tun Dr. Mahathir sebagai talian hayat terakhir BN bagi menghadapi pilihanraya ini sebenarnya sudah terlambat. Tun yang dianggap nyanyuk dan sudah tidak keruan. Tun Pak Lah sebenarnya membuka kelemahan Tun Mahathir selama ini yang lebih tertutup dan autokratik mengundang penilaian pemerintahan Tun Mahathir dan Tun Abdullah. Imej Tun Dr. Mahathir agak buruk kini. Kehadiran Tun dalam UMNO hanya memperbaiki keadaan dalaman UMNO tetapi tidak memberi kesan terhadap pengaruh mereka dalam pilihanraya.


Penulis tidak kisah siapa yang memenangi pilihanraya ini, namun bagi penulis, pemilih bagi ketiga-tiga kawasan ini perlu memilih calon yang menegakkan kebenaran dan menegakkan keadilan.

0 comments:

Post a Comment