Tuesday, October 13, 2009

Sumber Manusia: Adakah kita peduli?

Penulis kali ini ingin mencoret bagaimana kita melihat pengurusan ini dari sudut mengurus manusia. Dengan kata lain, mengurus tenaga kerja samaada yang menyumbang tenaga mental atau fizikal kepada sesebuah organisasi. Tenaga kerja ini sudah tentu merujuk kepada mereka yang berada dalam sesebuah organisasi.


Tenaga kerja ini merupakan aset yang penting dan merupakan penggerak utama dalam sesebuah organisasi. Tanpa tenaga kerja sesebuah organisasi akan gagal berfungsi dengan baik. Sesebuah organisasi yang baik akan mengekalkan tenaga kerja dalam organisasinya untuk berkerja di dalamnya.


Pengurusan tenaga kerja di dalam sesebuah organisasi ini merupakan perkara yang amat penting. Rentetan, maka wujudkan perbincangan, pembentangan kertas kerja, bengkel, kajian seterusnya memaksa mewujudkan satu pengajian di peringkat sekolah dan universiti iaitu subjek 'Pengurusan Sumber Manusia'. Organisasi yang hebat sebenarnya dapat melahirkan rasa sayang, komited dan dedikasi terhadap pencapaian organisasinya. Manakala organisasi yang gagal dalam pengurusan sumber manusianya akan melahirkan pekerja yang berminda untuk mencari kerja ke tempat lain, rasa benci terhadap pengurusannya dan sebagainya. Namun untuk melahirkan rasa dan perasaan sayang terhadap organisasinya seharusnya pengurus dan pemimpin organisasi mewujudkan program dan sebagainya dalam organisasinya.


Kepentingan pengurusan sumber manusia ini bukanlah bidang penulis namun melalui pengalaman dan pemerhatian penulis terhadap keadaan ini memaksa penulis berkongsi dan membuka minda ke arah arena yang lebih luas. Pengurusan sumber manusia ini menjadi tumpuan bukan hanya kepada organisasi peringkat internasional malah di peringkat organisasi atau tanzim pelajar di peringkat sekolah dan universiti.


Dengan kata lain, pengurus yang terbaik akan merancang sumber pekerjanya bukan hanya kedudukannya, menganalisis tenaga kerja bawahannya, menyusun program mengikut kemampuan mereka seterusnya merangka masa hadapan pekerjanya supaya lebih terurus dan terarah kepada matlamat organisasi.


Seringkali pengurus akan mengatakan di dalam mesyuarat atau perjumpaan bahawa pekerja mereka tidak ada rasa sayang terhadap organisasi, pekerja tidak memahami matlamat organisasi, tidak berdisiplin, mementingkan diri sendiri dan malah terdapat pekerja yang mempertikaikan sesuatu ketetapan termasuk peraturan dan undang-undang dalam organisasinya. Dalam soal ini, adakah pekerja perlu disalahkan? dan mengumpul semua kesalahan organisasi dan diletakkan di pundak pekerja? Pengurus tugasnya adalah mengurus bukan menyalahkan. Bagi penulis, pengurus yang hebat tidak akan menyalahkan pekerja tetapi mencari solusi akan masalah pekerjanya. Memanglah penulis tidak menafikan bahawa ramai pekerja akan mengundang pelbagai kerenah dan gelagat.


Namun pengurus perlu melakukan pelbagai perancangan bersifat jangka panjang dan pendek agar sikap pekerja yang tidak baik dapat dikekang dan diubah. Contohnya jika dalam kondisi sekolah, guru tidak siap perancangan mengajar namun siap hanya sekadar laporan mengajar. Pengurus yang hebat tidak akan membebel dan berleter dan menggeluarkan pelbagai hadis dan ayat al-Quran semasa mesyuarat atau perjumpaan dengan tujuan pekerja sedar. Solusi berhemah yang berjaya mengekang kegagalan mereka ini adalah pengurus perlu turun padang dan melihat sendiri permasalahan pekerja bawahan mereka. Contohnya seperti membuat pencerapan mengejut kepada semua guru bagi mengatasi masalah tidak siap perancangan mengajar selain memberikan signal bahawa pengurus atau guru besar mengambil serius akan masalah ini. Seterusnya membentuk sikap dan budaya dalam sekolah dan organisasi.


Selain itu, sumber manusia ini akan semakin bersar selaras dengan besarnya organisasi, namun sebesar manapun organisasi atau sekolah akan menghadirkan pelbagai kerenah dan masalah kepada organisasi. Maka keadaan ini memaksa organisasi mewujudkan buku etika pekerja yang sesuai supaya tidak wujud pekerja yang malas, mengambil peluang dan mungkin kurang komited. Keadaan ini memaksa 100% komitmen terhadap organisasi. Namun yang menyedihkan buku etika ini tidak dipedulikan oleh kelas atasan sehinggakan tidak update, undang-undang pemindaan semasa ditulis dengan tulisan tangan dan lain-lain lagi. Menyebabkan pekerja bawahan boleh mempertikaikan undang-undang dan etika yang 'tidak mempunyai penyelesaian yang kukuh'. Natijahnya terdapat pemotongan gaji, amaran yang tak keruan dan lebih teruk lagi pembuangan pekerja.


Penulis juga suka untuk mengaitkan pengurusan sumber manusia dengan program yang dianjurkan oleh sesebuah organisasi. Program yang dirancang seperti di sekolah adalah termaktub dalam takwim tahunan yang seharusnya diikuti dan dipatuhi oleh pihak organisasi dan pelanggannya. Sesebuah program untuk perkembangan pekerja dan sekolah walaupun baik seharusnya dirancang awal seawal 6 bulan. Keadaan ini akan mewujudkan pekerja yang bekerja agak halal balal, tidak puas hati dan lain-lain dan kesannya adalah organisasi.


Buat di sini sahaja...


mymindakini dot com


0 comments:

Post a Comment