Tuesday, November 03, 2009

PENGURUSAN TARBIAH: ADAKAH TAKLIFAN HANYA UNTUK GOLONGAN ULAMA?



Tarbiah ini adalah ibarat seni yang memberikan sentuhan jiwa dalam diri untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha Esa. Tarbiah perlu dihiasi dengan strategi yang hanya mereka yang hidup di dalamnya memahami ilmu pentarbiahan ini.


blogger mymindakini


Selepas penulis tamat belajar di universiti kira-kira 5 tahun lalu. Penulis sempat terjun ke dalam masyarakat bawahan. Ini merupakan ujian dan pengalaman penting kepada penulis. Penulis tidak segan dan malu iaitu penulis pernah bekerja sebagai pencuci kereta. Pekerjaan yang agak hina dipandang oleh mereka yang tinggi diri dan bangga menjadi graduan. Sebenarnya pekerjaan ini memberikan pelbagai nikmat kepada penulis untuk mengenali masyarakat dalam erti kata sebenar.

Namun itu bukanlah kompas wacana penulis ini. Setelah penulis tamat belajar selama kira-kira 5 tahun di universiti. Penulis dan sahabat penulis pada masa itu, sedang berdarah panas .Maklumlah, orang muda yang masih kuat hidup dalam tarbiah hidup kampus . Penulis dan sahabat penulis tinggal secara menyewa di sebuah bilik yang di sewa oleh pekerja-pekerja yang bekerja di INTAN, Wilayah Persekutuan. Maklumlah, setelah tamat pengajian, apa yang penting bagi diri penulis adalah jimat dengan tujuan untuk ‘menapak’ dalam hidup. Seingat penulis, seramai 6 orang tinggal di dalam rumah tersebut. Selebihnya dalam rumah tersebut bukanlah sahabat penulis tetapi kenalan yang diperkenalkan kerana kekosongan bilik untuk disewa. Apa yang menyedihkan di dalam rumah tersebut hanya penulis dan sahabat penulis sahaja yang bersolat. Semasa bulan puasa, jangankan solat , puasa pun tidak diendahkan. Namun yang lebih menyedihkan, jika hari cuti mereka tidur bermula 7 petang dan bangun 7 petang esoknya.

Kami sering dilawati oleh jiran kami, yang belajar di tahun akhir Akademi Pengajian Islam, universiti tempat penulis belajar. Ustaz muda ini sering menjadi Imam di kawasan perumahan penulis. Ustaz muda ini memang sentiasa datang bersembang dan alhamdulillah ia menjadi pemanas tarbiah diri kerana sering memberikan peringatan dan ilmu untuk dikongsi. Namun yang agak kureng menyenangkan dengan sikap ustaz muda ini yang ternyata memandang sahabat serumah penulis ini dengan pandangan yang tidak menyenangkan. Setiap kali datang bertandang ke rumah penulis, ustaz muda ini sering memaksa penulis dan sahabat supaya memanggil mereka untuk ‘ditarbiah’ katanya. Penulis musykil, tarbiah macamana? Panggil mereka dan ceritakan tentang islam dan katakan bahawa perbuatan yang mereka lakukan itu adalah buruk dan bertentangan dengan islam.

Penulis dan sahabat penulis berpandangan sesama sendiri dan tersenyum.

Setelah ustaz muda itu beredar. Penulis (Ijazah Ekonomi) dan sahabat penulis yang merupakan bakal graduan Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab berbincang mengenai perkara ini.

Konklusinya mudah.
Kami dengan mudah merumus dan mengatakan, pengalaman dan suasana kehidupan kita di kampus membezakan kita dengan dia. Walaupun dia mempunyai ilmu agama tetapi hanya cukup untuk disebar dan diajar kepada masyarakat mungkin di masjid atau di sekolah. Dia menganggap untuk membetul dan mengislahkan umat hanya berleter dan bercakap itu dan ini tentang islam tetapi dia gagal untuk menyusun strategi dalam menarik minat mad’u. Jika kami mengikut apa yang dilakukan oleh ustaz muda itu, sudah tentu hari itulah hari terakhir kami tinggal di rumah tersebut. Bukan kami beredar kerana kami tidak sanggup tinggal di situ, tetapi mereka tidak sanggup lagi untuk membawa kami tinggal bersama mereka.Setinggi manapun mereka belajar pendidikan agama samaada syariah, ussuluddin, siasah syariyyah, dakwah dan sebagainya, jika mereka tidak hidup dalm tarbiah, mereka tidak tahu kemana ilmu yang mereka miliki itu untuk dibawa. Malah, jika belajar dalam ilmu lain seperti kejuruteraan, perniagaan, prndidikan dan sebagaimana, jika hidup dalam suasana tarbiah, mereka mengetahui bagaimana unsur dakwah, islam dan tarbiah diterap.
Namun persoalannya, sesuaikah mereka yang mempunyai ilmu agama tetapi tidak hidup dalam bi'ah tarbiah, diberikan taklifan untuk mengurus hal ehwal tarbiah?

mymindakini dot com

0 comments:

Post a Comment