Monday, April 19, 2010

HULU SELANGOR : KPI KEPADA BARISAN NASIONAL DAN PAKATAN RAKYAT.


PRK H. Selangor akan diadakan 25 April 2010 sebenarnya memberikan indikator penting kapada kedua-dua blok politik negara. Pertandingan 2 penjuru iaitu P. Kamalanathan (BN), Datuk Zaid Ibrahim (PKR) dan seorang calon bebas yang baharu sahaja menarik diri. Penulis sukan membuat komentar mengenai PRK P94 ini:

1. Walaupun PR menang di Hulu Selangor pada PRU- 2008 namun majoritinya tidak menjanjikan keselesaan kepada PR. Dengan majority hanya lebih kurang 80 undi, apa-apa sahaja boleh berlaku. Di Manek Urai, majority PRU 2008 lebih 1000 namun apabila berlaku PRK majoritinya sekitar 60 undi. BN menggunakan strategi di Manek Urai dengan menjanjikan pelbagai projek segera di Hulu Selangor.

2. Faktor Zaid sebenarnya liability bagi PR kerana Zaid sebenarnya mempunyai rekod peribadi yang agak buruk. Kes arak dan kes pendakwaaanya terhadap hukum hudud menjadi modal untuk BN untuk menyerang secara peribadi terhadap Zaid. Walaupun Zaid mengakui kesilapannya, namun permainan isu dan strategi BN akan mempengaruhi pengundi di atas pagar.

3. Walaupun berlaku masalah dalam meletakkan calon antara UMNO dan MIC, namun itu bukanlah faktor yang kuat untuk menolak calon BN. Ditambah permasalahan yang banyak seperti isu sembah derhaka, perpecahan dan PKR, Isu jualan arak dana lain-lain lagi.

4. Sebenarnya, penulis masih sangsi dan tidak percaya bahawa rakyat Malaysia memasuki era baru dalam politik Malaysia. Penulis masih tidak dapat menerima bahawa rakyat Malaysia sudah matang berpolitik. Bagi penulis, kekalahan BN pada PRU 12, bukanlah faktor rakyat mula sedar tetapi atas faktor harga barang yang tinggi, belot dalam BN dan faktor Pak Lah. Namun bagi penulis, penulis akan melihat indikatornya di Hulu Selangor kerana bagi penulis jika rakyat Malaysia agak matang berpolitik mereka akan memilih PR kerana mereka membuat penilaian bahawa BN menggunakan taktik lama yang melanggar peradaban sebuah negara demokrasi. Tetapi jika sebaliknya, penulis yakin dan percaya pada PRU 13 nanti, PR akan jatuh tersungkur.

5. Hulu Selangor sebenarnya merupakan indikator BN untuk menilai strategi demi strategi mereka sebelum ini bermula dengan kehebatan lompat melompat sebelum ini hinggakan terjadi pula kehebatan keluar parti dan menyertai AMNO. Namun inilah suasana politik Malaysia yang sarat dengan serang menyerang peribadi. Peruntukan segera ibarat rasuah kepada rakyat Hulu Selangor. Namun yang penting kita doakan bahawa pihak yang benar-benar ikhlas mengakkan kebenaran akan menang..amin..

0 comments:

Post a Comment