Sunday, May 02, 2010

Antara Undang-undang dan Emosi.



Isu PDRM kembali lagi, kali ini isu mengenai seorang remaja Aminulrasyid Amzah yang berumur 15 tahun yang mati ditembak oleh polis setelah kereta yang dipandunya terbabas walaupun sebelum itu dikejar oleh polis sejauh 6 KM.Penulis suka untuk membuat komentar mengenai isu ini:

1. Penulis mengambil jalan tengah untuk berkomentar dalam isu ini, bagi penulis seharusnya setiap mata dan minda rakyat melihat persoalan utama dalam isu ini iaitu UNDANG-UNDANG. Persoalannya adalah kenapa Ibu bapa mangsa membenarkan anak mereka memandu pada umur tersbut? inilah akibatnya jika pada peringkat umur sedemikian yang masih berjiwa kanak-kanak telah diberikan peluang untuk memandu. Namun apabila terjadi keadaan sedemikian, disalah dan dijaja merata-rata. Bagi penulis, pihak ibu bapalah yang perlu bertanggungjawab.

2. Namun yang menjadi persoalan utama sekarang adalah kenapa pihak polis boleh melepaskan tembakan sewenang-wenangnya?adakah keadaan seperti itu, dalam keadaan kereta terbebas polis boleh melapskan tembakan. Ditambah, kenapa melepaskan tembakan ke arah pesalah?Mengikut undang-undang, polis hanya boleh melepaskan tembakan jika nyawa mereka (polis) terancam dan nyawa orang lain terancam.

3. Polis kini menjadi tumpuan dan diserang dengan andaian yang pelbagai kerana rakyat semakin kurang mempercayai polis. Penulis amat menyokong jika diwujudkan suruhanjaya bebas yang mengadili Polis dan Aminurasyid kerana masakan boleh diterima akal jika orang yang kena tuduh membunuh menyiasat sendiri siapa yang membunuh?Polis yang menembak tetapi polis sendiri yang menyiasat. Ia boleh tetapi nilai integriti keputusan boleh dipertikaikan.

4. Penulis juga melihat KPN begitu emosi dalam menanggani permasalahan ini. Sikap tidak profesionalnya berhadapan dengan rakyat cukup menunjukkan sikap KPN sendiri yang gagal mengawal emosinya sendiri. Pernyataannya yang mungkin mencadangkan agar PDRM yang tidak akan membuat rondaan untuk menangkap mat rempit dan sebagainya mungkin ditekan dan seterusnya menekan terhadap rakyat.

Abunabil 2010
Penang, Malaysia.

0 comments:

Post a Comment