Tuesday, April 07, 2009

APABILA RAKYAT SUDAH PREJUDIS.

Tahniah! penulis ucapkan kepada Dato Seri Ir. Mohd. Nizar Jamaludin (PAS) iaitu Ahli Parlimen Bukit Gantang dan S. Manikumar (PKR) iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau. Kedua-dua calon ini memenangi dengan majority yang lebih besar iaitu lebih 2000 undi berbanding majoriti calon lepas. Kemenangan ini bukanlah kemenangan moral terhadap PR tetapi ia merupakan signal kepada BN bahawa BN sudah ditolak bulat-bulat oleh rakyat.
Penulis ingin membuat beberapa komentar mengenainya:

1. Jika dilihat promosi calon BN bagi ketiga-tiga calon melalui media, sudah tentu di minda kita akan menjangkakan BN sudah menang kerana boleh dikatakan 98.99% siaran tv terutamanya berita menceritakan keburukan calon pembangkang dan menghebohkan kehebatan calon BN. Tahniah rakyat bukit selambau dan bukit gantang selain batang ai yang sanggup mengundi calon yang diburuk-burukkan!. Inilah signal bahawa rakyat sudah prejudis dengan BN. Walau apa yang dibuat oleh BN samaada baik dan sangat baik, rakyat tetap menolak BN.

2. Perubahan tampuk kepimpinan BN gagal mempengaruhi rakyat untuk mengundi BN. Jika dahulu, seluruh kegagalan BN dikumpul dan dilonggokkan kepada Tun Abdullah tetapi kini, tampuk pemerintahan BN dan UMNO telah berubah kepada Datuk Seri Najib. Namun keputusannya tetap sama malah majoritinya semakin bertambah!. Di mana silapnya? Adakah pada pemimpinnya? Pada Tun Dr. Mahathir atau penyokong BN berpaling tadah? Masakan berpaling tadah, jika calon tempatan yang disokong rakyat tempatan kononnya, masih boleh kalah. Lain tak bukan adalah rakyat sudah prejudis dengan BN.

3. Kehadiran Tun Dr. Mahathir juga gagal menarik undi kepada BN. Penulis sudah menjangkakan sebelum ini bahawa kehadiran Tun tidak mengubah pandangan rakyat terhadap BN kerana kehadiran Tun hanya membaikpulih keadaan dalaman UMNO. UMNO mungkin akan pulih tetapi bagi penulis prejudis rakyat terhadap BN sentiasa bersalut politik dalam tindakannya sering mengundang prejudis rakyat.

4. Perbezaan besar antara BN dengan PR adalah PERKAUMAN. BN berdiri berdasarkan kewujudan 3 parti besar iaitu UMNO, MIC dan MCA yang membawa sentimen perkauman dalam tindakannya manakala PR mengandungi PKR, PAS dan DAP yang boleh dikatakan ahli-ahli bagi setiap parti adalah pelbagai kaum. Sudah pasti setiap tindakan waima DAP, PAS dan PKR membuat keputusan melibatkan dan memberikan kelebihan kepada semua kaum. Namun jika pemimpin BN membuat keputusan tentang isu Negara maka ia sebenarnya memberi manfaat kepada salah satu kaum. Ia sebenarnya mengundang prejudis rakyat kepada parti pemerintah.

Bagi penulis, kisah sedih BN dalam siri pilihanraya kecil akan menjadikan BN trauma setiap kali pilihanraya kecil kerana ia sebenarnya mengundang pelbagai spekulasi dan kontroversi samaada Pak Lah merupakan penyebab kekalahan BN atau sebab lain. Namun jika rakyat sudah prejudis, walau hebat dan taubatnya BN, rakyat tidak akan berpaling kepada BN.

1 comments:

remaja muda said...

BN AKAN LAKUKAN APA SAHAJA KEPADA PR...APA SAHAJA...APA SAHAJA...

May 9, 2009 at 1:36 AM

Post a Comment