Wednesday, November 04, 2009

PENAHANAN DR. ASRI: Agenda Politik atau ikut undang-undang?

Secara ringkas, penulis ingin memberikan sedikit komentar mengenai isu ini:


  • Semasa keputusan Mahkamah memenangkan D.S Nizar,Barisan Nasional atau lebih sinonim dengan UMNO telah menerima keputusan mahkamah kerana mereka percaya bahawa mereka mengikut keputusan pihak berkuasa yang menentukan nasib mereka. Manakala setelah Mahkamah Rayuan menolak keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada mereka, mereka mengatakan bahawa PR perlu mengikut dan menghormati keputusan mahkamah. BN dilihat begitu menghormati keputusan pihak berkuasa terutama badan kerajaan.


  • Dalam kes Dr. Asri, BN yang diwakili D.S Najib tidak menyokong tindakan yang dibuat oleh JAIS atau lebih dikenali dengan Jabatan Agama Islam SELANGOR. Ini berlawanan dengan ‘prinsip’ BN sebelum ini yang begitu menghormati undang-undang. Malah mufti Perak dan Mashitah (TM Jab. Perdana Menteri) menyokong tindakan JAIS kerana mereka mengikut lunas undang-undang yang betul.


  • Tauliah ini sebenarnya adalah tiket sahaja untuk memudahkan pihak jabatan agama Islam mana-mana negeri. Di Malaysia, seseorang itu tidak dikira berilmu walaupun memegang jawatan mufti, ustaz malah professor sebelum menduduki temuduga yang dibuat oleh jabatan agama islam negeri. Malah isu larangan ceramah tanpa permit bukan perkara baru. Bahkan sebelum ini bekas Mufti Selangor, Almarhum Dato' Ishak Baharom pernah dihalang menyampaikan ceramah di Selangor. Lagi pelik, beliau bekas Mufti Selangor, tak dibenarkan ceramah di Selangor. Begitu juga Dato' Dr Harun Din juga pernah dihalang, sedangkan ribuan pelajarnya di UKM menerima ilmu darinya, bahkan yang nak halang dia pun bekas anak muridnya. Begitu juga Dato' Ismail Kamus, Mufti Perak Dato' Harussani juga dihalang menyampaikan kuliah di beberapa negeri.


  • Bagi penulis, Dr. Asri ini merupakan alat untuk memburukkan kerajaan PR di Selangor yang exco agamanya adalah daripada PAS yang sebelum ini begitu lantang menentang kerajaan BN di Selangor. Jika BN benar-benar konsisten menentang pihak yang tidak menghormati undang-undang, mereka akan menyokong tindakan JAIS.


  • Daripada keadaan ini, penulis terfikir, adakah keputusan mahkamah di Perak samaada keputusan di mahkamah tinggi atau rayuan merupakan drama daripada BN?Fikir-fikirkan….
mymindakini dot com

0 comments:

Post a Comment