Saturday, April 24, 2010

PROGRAM PEMBANGUNAN INSAN: Adakah sekadar melepaskan batuk di tangga?



Kali ini penulis suka untuk menarik tumpuan kepada komitmen dan keseriusan kita untuk melaksanakan sesebuah program atau aktiviti pembangunan insan. Penulis amat sensitif akan keberkesanan terhadap sesebuah program atau kegiatan yang melibatkan pembangunan insan. Penganjuran sesebuah program berkait rapat dengan penggunaan wang yang tinggi, tenaga kerja, masa dan mungkin melibatkan kesukaran apabila berkeluarga. Pengorbanan ini seharusnya dibalas dengan keberkesanan program dan aktiviti yang berkualiti sehingga boleh melahirkan insan yang diharapkan. Barulah berbaloi!.

Namun adakah berbaloi pengorbanan dan perbelanjaan yang mungkin memakan puluhan ribu dengan program yang hanya melepaskan batuk di tangga? Atau lebih hebat lagi, asal buat!. Sebuah sekolah atau madrasah yang mementingkan pentarbiahan dan pendidikan dengan matlamat menirus ke arah melahirkan insan yang gagah dan perkasa, sudah tentu ia memerlukan perahan dan pengorbanan tenaga mental dan fizikal yang hebat. Aktiviti atau program yang tidak mengasak minda dan fizikal peserta dalam proses membangunkan insan bukanlah program pembangunan insan tetapi program suka-suka atau picnic.

Kesungguhan pihak perlaksana dalam mengolah modul sebenarnya amat penting. Program yang MUDAH DAN SENANG DIURUS akan MENYUKARKAN PROSES MEMBINA INSAN. Jangan merungut jika murid tidak mendengar arahan, melanggar disiplin, suka mengadu, cepat menangis atau lebih malang murid yang mengikut selera hiburan perdana. JANGAN MALAS BERFIKIR KERANA PERAHAN MINDA KITA UNTUK PEMBANGUNAN GENERASI KE ARAH KESEMPURNAAN AKAN MENDAPAT BALASAN SETIMPAL. Ingatlah, generasi hebat lahir daripada perlaksana yang hebat. Jika perlaksa berfikir mudah maka hasilnya punah. Tetapi jika perlaksana berfikir sehingga pecah kepala, hasilnya akan gagah perkasa.

Dahulu setelah tamat pengajian, penulis terlibat secara langsung dengan sebuah konsultan motivasi yang menganjurkan program pembangunan insan. Padan dengan sifatnya mencari keuntungan, programnya dirancang dengan rapi. Semua aktivitinya mempunyai falsafah dan matlamat tertentu sehinggakan pihak perlaksana terpaksa berlakon untuk menerapkan matlamat tersebut. Setiap masa berlalu digasakkkan dengan falsafahnya yang tersendiri. Penulis masih ingat, program 3 hari 2 malam, peserta-peserta yang terlibat adalah murid tahun 5 dan 6 setiap peserta terdiri daripada beberapa buah sekolah yang terletak di bandar besar Kuala Lumpur. Dengan falsafah melahirkan insan yang kental, setiap malam peserta hanya dibenarkan untuk tidur pada pukul 12 tengah malam dan dikejutkan pada pukul 3 pagi. Murid digasakkan kesalahan mereka yang dilakukan pada kelmarin. Selain falsafahnya untuk merapatkan ukhuwah dan menerapkan dalam minda kesalahan sahabat kita adalah kesalahan kita bersama. Akhirnya, pihak perlaksana berjaya melaksanakan program berdasarkan MBO dan falsafah-falsafah yang ditetapkan. Ini menjadikan semua pihak berpuas hati. Namun penulis pernah lakukannya, tetapi mungkin tidak sesuai dengan naluri perlaksananya., mereka mengatakan ia tidak sesuai dengan pelajar sekolah, jawatankuasa bertindan dan kita tidak boleh menghukum kesalahan dengan meletakkan hukuman bagi semua peserta. Inilah kegagalan memahami falsafah yang akhirnya menjadi ‘falsampah’,

Bagi penulis, setiap program yang dirancang dan dijalankan mempunyai falsafah dan matlamat tertentu, kita mungkin gagal memahami keperluan menerapkan falsafah-falsafah ini dek kerana terlalu streotaip dengan ‘warisan’ program atau aktiviti lalu. Kita mungkin ‘ ‘kurang rajin’ mengurus program yang kelihatan akan begitu kompleks kerana ‘ia akan menyusahkan diri’.

Bagi penulis, sesebuah program atau aktiviti jika kita gagal memerah otak untuk bagaimana mencapai falsafah dan matlamatnya, sekadar memudahkan kerja dan meneruskan warisan dan streotaip, kita sebenarnya sedang menghabiskan wang, masa dan keringat. Akhirnya membuang masa kita semua termasuk pihak sekolah, guru, murid dan lebih malang adalah ibu bapa.

Abunabil 2010.

0 comments:

Post a Comment