Thursday, June 24, 2010

UPSR dan PMR : Masih Relevan?



UPSR dan PMR, adakah masih sesuai dan relevan dijalankan di dalam Sistem Pendidikan Malaysia kini? Penulis dengan yakin mengatakan UPSR dan PMR MASIH RELEVAN. Tanpa melihat dan mengambil kira faktor kepentingan diri dan bersikap profesional dalam isu ini penulis melihat kerelevenan dalam kedua-dua penilaian ini. Komentar?
  1. Sebenarnya UPSR dan PMR ini menyelamatkan keciciran yang lebih besar dalam sistem pendidikan Malaysia. Keputusan UPSR dan PMR ini menjadi indikator kepada sejauhmana kesungguhan pihak sekolah untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang. Sekolah-sekolah akan bersaing sesama sendiri untuk menunjukkan keputusan yang lebih cemerlang. Jadi sesebuah sekolah akan berusaha membaiki kelompangan-kelompangan murid yang akan menjejaskan keputusan. Dengan ini keciciran dapat diatasi.
  2. Tanpa UPSR dan PMR akan menambah sambil lewa ibu bapa dan murid-murid untuk ke sekolah. Penilaian hanya di Tingkatan 5 iaitu semasa berumur 17 tahun. Jadi sambil lewa dan kecaknaan akan kurang menyebabkan ponteng sekolah dan mungkin gejala sosial akan meningkat dek kerana ibu bapa tidak melihat kepenting ke sekolah kecuali di tingkatan 5.
  3. Jika penilaian 'besar di tingkatan atau SPM maka yang terbeban 'besar' adalah guru di tingkatan 5. Mereka terpaksa mengalas beban 'besar' tentang kelemahan murid yang dibawa dari tahun 1 ke tingkatan4. Fikirkanlah, UPSR ini indikator berapa ramai murid yang gagal menguasai kemahiran membaca tetapi jika dimansuhkan, mungkin masalah-masalh ini akan diseret bersama hinggalah ke tingkatan 5.
  4. Bagi penulis, UPSR dan PMR tidak harus dimansuhkan tetapi diperkasakan supaya membentuk satu modul yang mencapai keseimbangan antara pembangunan sahsiah dan akademik. Itulah yang lain penting.
  5. Bagi penulis...dengan adanya UPSR dan PMR ini, kesunggunhan guru lebih teruji kerana mereka terpaksa bersaing untuk melahirkan murid yang cemerlang, seterusnya pengurusan sekolah akan mengembleng tenaga bersaing dengan sekolah lain.

Akhir kalam, penulis tidak tahu kenapa idea ini wujud, dahulunya Kementerian Belia dan Sukan pernah mencadangkan jika ingin melahirkan ahli sukan dan pemain bola sepak hebat, mansuhkan UPSR. Dari segi sukan memanglah, namun dari segi kecaknaan pendidikan memanglah tidak sesuai.

mymindakini dot com


0 comments:

Post a Comment