Saturday, July 24, 2010

Railah kehebatan minda kita!



"MENGKRITIK tidak beerti MENENTANG" "BERSETUJU tidak semestinya MENYOKONG" "MENEGUR tidak bermakna MEMBENCI" "BERBEZA PENDAPAT adalah kawan kepada BERFIKIR"

Banyak juga komen di facebook penulis yang kadang-kadang berpendapat penulis sebagai pro-parti pembangkang. Walaupun penulis tidak menyatakan secara jujur hala tuju dan minda penulis samaada berpihak kepada pembangkang atau sebaliknya. Namun penulis suka untuk melontarkan sebarang buah fikiran penulis yang kadang-kadang ada pihak yang penulis tahu berpihak kepada pihak yang dikritik bingkas bangun memandang sinis komentar penulis tentang isu-isu semasa.

Namun sebagai orang yang dididik dengan asuhan sebagai penentang sebarang kemungkaran dan ketidakadilan tidak akan terus diam dan terus kaku untuk menggunakan minda 'menerjah' minda insan lain yang mungkin kadang-kadang terperap dalam zon selesa. Mereka sedang duduk dalam zon yang tidak melihat dan merasai kehidupan orang lain malah hanya menunggu dan berpuas hati dengan kehidupan sendiri.

Sensitiviti terhadap isu semasa perlu ada bagi setiap orang islam. Kita perlu turun kepada msyarakat supaya kita menjadi rakyat Malaysia sebenar Rakyat Malaysia. Raikanlah diri sebagai rakyat Malaysia yang berfikir atas arena alaf baru.

Kepakaran kerana di asuh dalam sesuatu bidang perlu diraikan kerana bagi penulis dayus jika kita hanya berpeluk tubuh dan diam sahaja jika kemungkaran di atas pengetahuan dan ilmu kita. Analoginya mudah jika kita mengetahui bahawa menutup aurat terhadap wanita itu wajib dan haram dipersembahkan kepada umum, namun kita biarkan sahaja aurat isteri kita ditonjol dan dipersembahkan kepada umum tanpa bantahan, teguran malah mungkin 'amukan' kita dianggap suami dayus.

Jika penulis mempunyai sedikit pengetahuan mengenai ilmu ekonomi, namun jika terdapat isu berkaitan ekonomi yang kadang-kadang menonjolkan kebodohan dan ketidakadilan. Penulis perlu bangkit dan menyatakan kebenaran malah membuat kritikan. Penulis takut dipersoalkan nanti di hari kebangkitan atas KEDAYUSAN penulis.

Rakyat Malaysia perlu sedar kita telah memasuki era baru dan seharusnya kita mula menjadi pemikir dan penjejak minda alaf baru yang gagah mendamping isu. Kita jangan mengikut kerana dalam dunia kapitalis dunia alaf baru ini, semua pihak akan bersaing dan mungkin ada pihak yang menjadikan persaingan ini sebagai satu peluang menyebar doktrin pemikiran bodoh yang kadang-kadang orang tidak berilmu akan terpedaya. Selain mungkin juga ada pihak yang akan mewujudkan persaingan tidak sihat dalam persaingan mendapatkan kuasa.

0 comments:

Post a Comment