Monday, April 05, 2010

MODEL EKONOMI BARU: Sekadar memulihkan jasad pelaku ekonomi.


Penulis sempat melihat dan sedikit membuat kajian mengenai Model Ekonomi Baru (MEB) yang telah secara rasminya dibentang oleh Datuk Seri Muhd. Najib bin Tun Abdul Razak. Penulis suka untuk membuat sedikit komentar mengenai MEB:

1.D. S Najib sebenarnya merupakan legasi ayahandanya Tun Abdul Razak. Najib dilihat seorang PM yang meniru perlakuan dan tindak tanduk ayahnya semasa memegang tampuk PM negara. Lawatan Najib ke Negara China setelah dilantik sebagai PM adalah tindakan Tun Razak setelah menjadi PM. Namun tindakan Tun Razak ke China adalah untuk menjalinkan hubungan diplomasi tetapi mengiktiraf tidak berpihak kepada negara China dan bersikap berkecuali. Namun yang lebih menarik adalah Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan oleh Tun Razak. Maka D. S Najib pula membawa model perkembangan ekonomi yang baharu iaitu Model Ekonomi Baru (MEB). Namun yang berbeza adalah DEB merupakan suatu dasar tetapi MEB merupakan sebuah model yang menjadi panduan dalam perlaksaan perkembangan ekonomi.

2.Bagi penulis, MEB dan DEB adalah perkara yang sama. DEB dengan matlamatnya adalah untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat adalah kedua-duanya berlari atas titian yang sama iaitu meningkatkan tahap kedudukan ekonomi bumiputera. Di tambah di dalam pengumuman MEB sendiri masih wujud usaha meningkatkan pendapatan bumiputera. Penulis bukan menentang usaha meningkatkan pendapatan bumiputera tetapi rata-rata dalam MEB sendiri sebenarnya matlamat utamanya adalah meningkatkan pendapatan negara. Adakah dengan menumpukan kepada perkembangan pendapatan bumiputera, pendapatan ekonomi negara akan meningkat?. Seharusnya proses meningkatkan pendapatan negara ini menirus kepada penumpuan peningkatan pendapatan semua kaum.

3.Penulis melihat MEB tidak menumpukan ke arah memulihkan dan mengurangkan masalah kemiskinan negara. Walaupun MEB hanya menghidangkan kaedah dan cara untuk meningkatkan ekonomi negara namun ia hanya berkisar kepada penumpuan negara kepada perkembangan sector ekonomi. Tanpa memberikan penumpuan kepada sector sosial yang amat penting diberi perhatian. Bagi penulis, secara teori DEB agak menyeluruh kerana merangkum perkembangan sector ekonomi dan sosial. Manakala MEB hanya berlari dan menari dalam erti kata sebenar hanya menumpukan kepada sector ekonomi tanpa memikir dan menumpu kepada masalah kemiskinan dan tidak mengambil inisiatif memulihkan kegagalan DEB.

4.Selain itu, MEB dilihat masih memelihara jasad tanpa membawa satu model yang holistic dengan memulihkan bukan sahaja ekonomi negara malah memulihkan roh pelaku ekonomi negara. MEB tidak langsung melihat kedudukan negara dalam indeks rasuah antarabangsa yang sebenarnya menjadi intipati sebenar kegagalan DEB dan keberjayaan MEB. D.S Najib melihat hanya dengan model ekonomi yang perlu dilakukan itu dan ini, tanpa melihat keberangkalian ketirisan dalam nilai dan peruntukan kerajaan.

5.Akhir kalam, penulis tidak yakin MEB akan berjaya mencapai matlamatnya dalam keadaan indeks-indeks penting seperti tahap kemiskinan, indeks rasuah, integriti dan lain-lain tidak diberi perhatian utama. Namun penulis mengharapkan MEB bukan idea picisan dek kerana mengikut tindakan dan gerak langkah Tun Razak. Biarlah PM berdiri atas kaki sendiri tanpa mengikut orang lain untuk di copy and paste.

Abunabil
Penang ‘10

0 comments:

Post a Comment