Friday, July 30, 2010

Imam Muda: Pembinaan Ikon Islamik

Semalam penulis menonton Program Imam Muda-Kemuncak yang menabalkan Ustaz Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan, 26, mengatasi Ustaz Hizbur Rahman Omar Zuhdi sebagai Imam Muda. Masing-masing merupakan imam di Pulau Pinang dan Kedah. Penulis suka untuk membuat komentar mengenai program ini:

1. Tahniah, penulis ucapkan kepada pengelola dan peneraju program Imam Muda. Kewujudan Program Imam Muda yang dikhabarkan mendapat perhatian Media di Jerman dan Switzerland melaporkan secara meluas mengenai program realiti televisyen Malaysia, "Imam Muda".

2. Pembina dan pencipta ikon islamik ini sememangnya dinanti untuk menyaingi Program Realiti TV lain seperti Akademi Fantasia dan Mentor. Namun bagi penulis, promosi dan kepedulian Program ini tidak sehebat Akademi Fantasia yang mempunyai program sampingan seperti diari AF, prelude dan lain-lain.

3.Penulis amat menyokong Program Imam Muda ini diadakan lagi namun promosi dan gilapan peserta, kehidupan dan cara hidup seharusnya menjadi liputan supaya mereka menjadi ikon bukan hanya di atas pentas tetapi di luar. Bagi penulis, Kapsul Imam Muda yang ditayangkan setiap 5 minit sebelum pukul 7 dan 5 minit selepas maghrib tidak cukup untuk menjadikan peserta-peserta Imam Muda sebagai Ikon.

4. Namun Program Imam Muda ini bertembung dengan Program akademi Quran yang seharusnya menjadi lubuk kepada penarikan minat terhadap program islami.

Penulis amat menyokong Program Imam Muda ini seharusnya kita sebagai umat Islam harus cakna dan menyokong serta menonton program islami ini yang seharusnya meletakkan program ini dihadapan.

abunabil 2010.


0 comments:

Post a Comment