Wednesday, December 01, 2010

Mula membuka minda!

Sudah lama penulis tidak menulis dalam blog ini mungkin suka menggunakan FB untuk memberikan pendapat. Namun terdapat isu-isu yang terkini dan mungkin terdahulu yang mungkin hinggap di minda penulis untuk diulas mengikut pendapat penulis:

1. Dalam sesebuah organisasi, ramai watak di dalamnya gagal untuk menggarap diri menjadi pekerja serba boleh walau sudah berbelas tahun di dalamnya. Organisasi atau tempat bekerja adalah tempat mencari nilai tambah kepada nilai dan skil . Watak-watak ini sebenarnya gagal menambah skil kerana asyik memikirkan kelemahan dan kesilapan pekerja lain padahal tidak langsung memikirkan kelemahan dan kekurangan diri sendiri. Setiap hari dan setiap masa sentiasa mencari kesalahan dan kelemahan orang lain, akhirnya diri sendiri masih seperti hari pertama bekerja.

2. Menghayati surah al-ankabut 1-3, pejuang-pejuang yang menganggap diri pejuang ini mesti diuji samaada benar-benar memperjuangan agama atau memperjuangkan survival diri dalam organisasi. Berpuak-puak, kepentingan diri sebenarnya virus ukhuwah islam. Mereka menganggap merekalah sesuci umat padahal merekalah yang memerangkap gerakan islam ke arah perpecahan. Penulis mendoakan mereka ini diberikan jalan kesedaran supaya survival diri mereka tidak diberikan perhatian sepenting survival gerakan islam dalam organisasi.

3. Keadaan politik Malaysia memang sudah haru biru dan lintang pukang. Apabila dilaporkan media, kelihatan PKR sudah jatuh ditimpa tangga. Bermula ketidaktelusan pemilihan PKR membawa kepada keluarnya Zaid Ibrahim, menarik minat untuk melihat bekas naib presiden PKR yang juga merupakan anak jati REFORMASI iaitu Mustaffa Kamil Ayub masih bertenaga berjuang dalam PKR walaupun kalah dalam pemilihan dan memilih untuk terus aktif dalam PKR.

4. Setiap hari PKR diserang bertubi-tubi bukan hanya melalui pemilihannya malah kerana Kongressnya, perkhidmatannya di negeri pemerintahannya malah bukan hanya PKR sedikit demi sedikit negeri PAS dan DAP juga diserang. Mungkin negeri pemerintahan BN aman sentosa tanpa sebarang masalah.

5. Kerajaan BN begitu bernafsu melebar politik benci menbenci dan jatuh menjatuhi untuk kepentingan diri dan parti. Setiap tindakan adalah untuk menonjolkan kehenbatan mereka bukan untuk memajukan negeri.

Sekian...mymindakini dot com

0 comments:

Post a Comment