Sunday, March 21, 2010

ANTARA PRINSIP DAN KELUAR PARTI.



Seorang demi seorang MP PR dari PKR keluar parti dan mengisytiharkan sebagai MP Bebas. Namun terdapat seorang ADUN PKR Lunas yang isytihar keluar parti sedang berunding dengan BN. Penulis ingin membuat beberapa komentar mengenai isu ini:



1.Kebanyakan MP, ADUN dan bekas ADUN yang keluar PKR rata-rata mengatakan mereka melakukan tindakan tersebut kerana mempertahankan prinsip mereka yang bersungguh-sungguh mempertahankan agama, bangsa dan negara. Namun apakah prinsip mereka sendiri sebenarnya? Apakah maksuh prinsip sebenarnya? Prinsip bermaksud pegangan atau matlamat. Jika merupakan orang yang sungguh ‘berprinsip’ dan mempunyai jati diri, kenapa mereka sahaja yang keluar parti? Mungkin berbondong-bondong sebelum dan selepas ini yang ‘berprinsip’ akan keluar PKR. Semua ini menimbulkan tanda tanya dan persoalan.

2.Bagi penulis, PKR merupakan sebuah parti yang mempunyai ahli yang mempunyai pelbagai prinsip, matlamat dan pegangan masing-masing. Setiap ahlinya mempunyai prinsip yang berbeza. Malah dalam PKR sendiri mungkin ahli-ahlinya tidak jelas prinsipnya sendiri. Dahulu, PKR dibina kerana Anwar yang dipenjarakan. Namun setelah Anwar bebas, PKR sendiri kabur hala tuju perjuangan. Jika ingin memperjuangkan keadilan, keadilan yang bagaimana ingin diperjuangankan? Atau ingin meletakkan boss mereka sebagai Memanda Menteri?

3.Seharusnya, Boss PKR seharusnya membetulkan atau memantapkan prinsip dan matlamat parti supaya dapat memacu ahlinya yang bergerak dalam pelbagai cara dan rentak tetapi dengan matlamat yang sama. Selain memasakkan matlamat parti dalam jiwa setiap ahli. Bagi penulis, kini PKR dan BN adalah sama tetapi tidak serupa. Ahli PKR masih mempunyai jiwa BN. Namun tahniah kepada PAS dan DAP masih lagi menerima PKR (Parti Kian Rosak) sebagai anggotanya malah masih melantik Anwar sebagai Ketua Pembangkang.

abunabil '10
Penang, Malaysia

0 comments:

Post a Comment