Sunday, March 21, 2010

PR : SEMAKIN MATANG



Sudah 2 tahun Barisan Pembangkang berjaya menakluki beberapa negeri daripada Regim BN. Bagi penulis PR melalui beberapa fasa kematangan yang melalui proses kematangan dengan misi menumbangkan Regim Barisan Nasional.




1.Sejak tahun 1999, bermulalah kebangkitan pembangkang dengan faktor utamanya adalah Anwar Ibrahim. Barisan Alternatif wujud dengan gabungan KeADILan dan PAS. Kelantan dan Terengganu berada dalam gengaman PAS manakala pembangkang berjaya menambah MP dengan mencipta sejarah MP teramai dalam Parlimen. Pada masa itu, DAP tidak berada dalam satu pakatan dengan PAS dan KeADILan. Pada masa itu, PAS dan ADIL merupakan parti dominan melayu dan DAP dominan Cina.

2.PRU 2004 dilihat Pembangkang seperti ditunjuk jalan keluar dan mungkin menandakan hayat mereka telah berkakhir. MP-MP dan Terengganu tumbang satu demi satu. Malah Kelantan satu berlebihan 1 kerusi berbanding BN. Faktor utamanya adalah tidak berlaku kesepakatan antara Parti pembangkang sendiri. DAP menunjukkan keegoannya dengan melatakkan calon menjadikan pembangkang berlawan sesama sendiri dan pada masa yang sama terpaksa bertembung dengan BN. Selain faktor PM Pak Lah yang baharu bertukar dari PM Tun Mahathir.


3.Pada PRU 2008, Pembangkang melalui PAS, BN dan PKR berjaya membuat kejutan dengan memenangi lebih 80 kerusi Parlimen. Barisan Pembangkang berjaya membentuk kesepakatan dengan membentuk Pakatan Rakyat. Kesepakatan Parti-parti ini adalah untuk menumbangkan Regim BN.

4.Penulis melihat berlaku perbezaan dan kesepakatan luar biasa antara parti-parti ini kerana setiap parti mula melonggarkan prinsip dan ego. Walaupun pada mulanya PAS dengan prinsipnya dan DAP dengan matlamatnya. Namun kini tidak kedengaran lagi, PAS mempertahankan prinsip dan DAP dengan sifat emosinya. Walaupun PKR ibarat telur di hujung tanduk, namun PR masih dengan toleransi dan persefahaman yang teguh. Sifat toleransi dan kesatuan ini diperteguhkan lagi dengan konvensyen PR di Perak yang menyatukan ketiga-tiga parti ini dalam satu Pakatan.


5.Banyak isu-isu yang berlaku di Pulau Pinang terutamanya Kerajaan Pulau Pinang yang meruntuhkan kedai-kedai milik orang melayu yang dibina di kawasan yang tidak sesuai. Sebenarnya isu ini tidak wujud jika Kerajaan BN Pulau Pinang menjalankan pemerintahan yang telus dan berintegriti. Sepanjang pemerhatian penulis, banyak kedai-kedai di Pulau Pinang menjalankan perniagaan mereka di kawasan yang melanggar undang-undang contohnya dibina di tepi kawasan ‘double line’. Kenderaan tidak boleh berhenti di laluan ini. Selain dibina di kawasan dilarang berniaga. Kerajaan BN yang menjaga undi peniaga-peniaga ini tanpa mementingkan keselamatan rakyat.


6.Melalui maklumat hanya 18% kedai milik orang melayu diruntuhkan tetapi kehebatan media Regim BN merangsang dan memutarbelit isu menyebabkan ramai penyokong PAS berang dan ada yang berpaling tadah. Mereka mengatakan PAS sudah tidak ada kekuatan untuk mempertahankan isu-isu ini yang melibatkan orang melayu yang mereka harapkan hanya NGO yang bernama SEDAQ yang bertopengkan Regim BN.


7.Penulis melihat isu ini merupakan tanda persefahaman dan toleransi yang baik antara anggota dalam PR. Mereka tidak mahu mengulangi seperti 2004. DAP dengan egonya dan PAS dengan prinsipnya. Mereka menyelesaikan permasalahan antara parti dengan konsep persahabatan. Inilah yang menakutkan Regim BN. Namun ada pihak yang melatah dengan keadaan ini. PAS bukan mengikut telunjuk DAP tetapi menghormati DAP yang mempunyai majoriti kerusi di DUN Pulau Pinang. Jika PAS dan DAP serta PKR dengan perangai kebudak-budakkan maka Regim BN akan terus bermaharajalela. Ingatlah untuk menumbangkan BN bukanlah kerja mudah, hanya kekuatan dan kesepakatan yang utuh sahaja mampu menumbangkan REGIM UMNO BARISAN NASIONAL.

abunabil '10
Penang, Malaysia

0 comments:

Post a Comment